loading...
دانلود تحقیق و مقاله
طیبه شورابی بازدید : 109 یکشنبه 12 دی 1395 نظرات (0)

بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی

بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومیدسته: علوم انسانی
بازدید: 1 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 54 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 25

مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی در 25 صفحه ورد قابل ویرایش

قیمت فایل فقط 3,500 تومان

خرید

بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی


تعریف خط مشی :

 

زندگی انسان امروز از هر سو با خط مشی های عمومی پیوند خورده است و هر لحظه از زندگی او به گونه ای با خط مشی های عمومی ارتباط دارد. مسائلی چون آلودگی محیط زیست، بهداشت عمومی، آموزش، امنیت جامعه، ادامه خدمات عمومی و بسیاری مسائل دیگر همه در متن خط مشیهای عمومی قرار دارند.

 

خط مشی عمومی در برگیرنده اجزائی است كه اصطلاحاً هدف، محتوا و اثر نامیده می‌شود هدف به مقصدی گفته می شود كه خط مشی عمومی برای نیل به آن شكل می‌گیرد.

 

برای مثال ممكن است «هدف» حل یك مشكل عمومی باشد. محتوا به بخشی از خط مشی اطلاق میشود كه لذا انتخاب گزینه مطلوب به دست می آید؛ یعنی محتوا همان طریقی است كه ما را به هدف میرساند؛ برای مثال كاهش عوارض گمركی كالا ، محتوای خط مشی اتحاذ شده برای حل مشكل واردات كالاهای مورد نیاز جامعه است. اثر یا نتیجه خط مشی نیز بر تغییراتی كه به سبب اجرای خط مشی حادث می شود دلالت دارد.

 

در جستجوی دانش جدید خط مشی گذاری:

 

قرن بیست یلكم برای بشر لذا اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود، فزونی جمعیت در پاره‌ای از نقاط عالم ، نوآرویهای فنی. دگرگونی ارزشها، تغییر مرزهای سیاسی، اقتصادی و استراتژیك جهان این را به صورتی مقطعی متمایز در تاریخ معاصر در خواهد آورد.

 

در قرن بیست و یكم انسان به قرن دگرگونیهای فزاینده گام می‌نهد و با مسائل پیچیده تر و مشكل تری روبرو خواهد شد. برای رویاروئی با قرن جدید نیاز به تصمیم ها و خط مشیهای جدید و پیچیده است و اگر نظام سیاست گذاری نتواند خود را با پیچیدگیها و تغییرهای زمان هماهنگ كنند، چیزی جز زیان نصیب ما نخواهد شد.

 

مسائل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پیچیده ای اطراف ما را گرفته است و سرعت تحولات و تغیرات محیطی بیشتر از آن است كه به تصور در آید. پیچیدگی و تحول و سرعت به همراه ارتباطات جهانی كه امروزه كشورها را در می نوردد. خط مشی گذاران با مسئولیتی خطیر ربوبرو ساخته است، آنان برای تصمیم گیری در چنین فضائی باید مجهز به ابزارها و شیوه های جدید باشند. و برای تحقق این هدف باید دانش جدیدی را در خط مشیگذاری بنیاد گذارند.

 

ویژگیهای دانش جدید خط مشی گذاری:

 

1-   پرهیز از شیوه های تحصلی:

 

در هر دانش جدید خط مشی گذاری باید ضمن توجه به اصول علمی از واقعیتها نیز غافل نباشیم. خط مشی گذاران نیاید ذچار این اشتباه شوند كه روشهای تجربی اثباتی، راه حل تمام مسائل را به آنها ارزانی میدارد. روشها تابع مسائلند نه مسائل تابع روشها.

 

در خط مشی گذاری دقت های تحصلی ما را دچار اشتباه می كند. زیرا تمامی مسائل قابل حس به وسیله تحصلی نیست. و این نكته ای است كه در این ضرب المثل بخوبی بیان شده است «بهتر آن است كه به نتیجه ای درست برسیم تا آنكه دچار خطا شویم»

 

در دانش جدید خط مشی گذاری باید نوعی شیوه های اكتشفافی، ابداعی به جای شیوه های عقلانی بكار گرفته شود.

 

2-   پاسخگوئی به محیط متغیر و شكل دادن به آن:

 

دانش جدید خط مشی گذاری باید بر مبنای رابطه متقابل با محیط طراحی شود. در رویارویی با محیط متغیر باید از قبل آمادگی داشت و ضمن پاسخ به محیط، در صورت لزوم، آنرا به نفع خود شكل داد. مقابله فعال و متناسب با محیط از ویژگیهای دانش جدید خطی مشی گذاری است كه به ما قدرت میدهد تا رابطه تعاملی موثری را با محیط متغیر خود داشته باشیم.

 

3-   توجه به تجربه های تاریخی اما اسیر نشدن در گذشته ها:

 

در دانش جدید خط مشی گذاری سازماندهی باید به گونه ای باشد كه از گذشته و تاریخ سر مشق بگیریم. اما از تغییرها و تحولهای زمان نیز دور نمانیم. آینده بطور قطع مانند گذشته نیست اما رشته هائی كه آینده را به گذشته وصل می كند بسیار قوی و مستحكمند. ما می توانیم آینده را با توجه به گذشته بسازیم. در حالی كه ممكن است آنچه را ساخته ام با گذشته بسیار متفاوت باشد

 

4-   حداكثر سازی موفقیت و حداقل سازی شكست :

 

دانش جدید خط مشی گذاری در پی حداكثر سازی احتمال موفقیتها و حداقل ساختن احتمال شكستهاست. باید وقایع نامطلوب شناسائی شده و تلاش شود كه از آنها تا حد امكان دوری شود. و در مقابل رویدادهای مطلوب تعریف و تعین شده و كوشش شود كه به آنها دسترسی یابیم. بنابراین در این میان مسئله را شناخت وقایع و تعیین میزان احتمال وقوع آنها از اهمیت فراوانی برخوردار است. خلاقیت و ذهن پویا بیشتر از محاسبه ها و سنجشهای كمی ما را در این زمینه یاری می دهند.

 

5-   اقتضانی بودن شیوه های خط مشی گذاری:

 

مطلق گرائی در خط مشی گذاری شیوه ای كار ساز نبود. و باید با توجه به شرایط و مقتضیات اقدام به انتخاب مدل نمود. در برخی موارد بهتر آن است كه با تغییرهای جزئی به وضع خط مشی پرداخته و از تغییرهای وسیع خودداری كرد. در پاره ای موارد لازم است كه به تغییرهای عمده و اساسی دست زد. و برای حل مسئله قاطعانه اقدام كرد. به عبارت كلی تر شرایط مختلف شیوه های متفاوت خط مشی گذاری را می طلبد. بنابراین در نظریه جدید خط مشی گذاری باید انعطاف پذیری در حدی باشد كه مدلها بتوانند خود را با شرایط ناسازگار هماهنگ كنند.

 

در نظریه های جدید پویائی باید جای ایستائی را بگیرد و انعطاف جایگزین دشواری ها و سختی شود.

 

فرایند تصمیم گیری در سیستمهای تصمیم گیری:

 

این فرآیند شامل دو روش است.

 

1)     اولین روش كه عنوان آن فرآیند حل مسئله است روش سیستمی حل مسئله می باشد كه اساسا تعریف مسئله، حل مسئله و تحقق و اجرای آن است. اما به جای آنكه فقط به حل مسئله پرداخته شود كه مدیر امروزه با آن مواجه است ضروری است كه یك قدم فراتر رفته و مسائل یا فرصتهائی را كه هنوز پیدا نشده در آینده پیش می آیند تعیین شود.

 

2)  روش دوم: فرآیند مسئله یابی می باشد. كیفیت مسائل مطرح شده نه فقط در علوم بلكه در كلیه وضعیتهای سازمانی نیازمند تعقل و تامل عمیق است از این دیدگاه، سیستمهای پشتیبانی تصمیم گیری نه فقط در تصمیم گیری برای حل مسائل جاری بلكه در مورد زمینه های دیگر نیز مدیران را در انتخاب راه حل بهینه كمك می كند.

 

رویكردهای فرآیند تصمیم گیری:

 

فرآیند تصمیم گیری می تواند از دو جنبه بررسی شود، رویكرد هنجاری و رویكرد توصیفی

 

الف- رویكرد هنجاری:

 

رویكرد هنجاری یا كمی تاكید بر تعیین ارزشهای مشخص برای عوامل مسئله و حل آن برای طیفی از ارزشها یا یك ارزش مشخص دارد. این رویكرد به توضیح وضعیتی می پردازد كه در آن تصمیم گیرنده با مجموعه ای از راه حلهای جایگزین مشخص روبرو بوده و در فرایند انتخاب عقلانی یك راه حل را برمی گزیند. الگوی هنجاری نشان می دهد كه چگونه تصمیم گیرنده باید عمل كند تا موفق شود. از اتخاذ تصمیم، روشهائی دنبال می شود كه همكام با تحقق اهداف ارائه خدمات كیفی و رضایت بیشتر ارباب الرجوع، هزینه ها و بهره وری را بهینه می كند.

 

یك خط مشی عقلانی انتخابش را بر اساس سازگاری راه حلهای جایگزین با نتایج، حالتهای ممكن برای وضعیت و نتایج با قیمت آن انجام می دهد.

 

استراتژیها

 


وضعیتها: شرایط اقتصادی

خوب         متوسط       ضعیف

استراتژی سطح متوسط

فعالتبری استراتژی

انفعالی نبودن استراتژی


 

ماتریس تصمیم گیری خروجی ها و نتایج ممكن را برای هر تركیبی از استراتژیها و وضعیت عادی نشان می دهد. در جدول فوق حالتهای مختلف وضعیت بیانگر شرایط اقتصادی خوب متوسط و ضعیف می باشد. استراتژیها شامل طیفی از موفقترین و فعالترین استراتژیها تا استراتژیهای انفعالی و غیره كارآمد است نتایج بر اساس یك الگوی كسی محاسبه می شود.


فهرست مطالب


عنوان                                                                                                                  صفحه

 

1- مقدمه............................................................................................................... 2

 

2- ویژگیهای دانش جدید خط مشی گذاری......................................................... 3

 

3- فرآیند تصمیم گیری در سیستمهای تصمیم گیری.......................................... 11

 

4- رویكردهای فرآیند تصمیم گیری.................................................................... 11

 

5- تركیب رویكردهای هنجاری و توصیفی.......................................................... 13

 

6- مسائل و مشكلات مطرح شده در فرآیند تصمیم گیری................................... 14

 

7- اداره امور توسعه............................................................................................ 15

 

8- خط مشی عمومی تطبیقی ................................................................................ 17

 

9- الگوی اقتضایی................................................................................................ 17

 

10- مدل جریانها و دریچه ها.............................................................................. 19

 

11- منابع .............................................................................................................

قیمت فایل فقط 3,500 تومان

خرید

برچسب ها : بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی , تحقیق بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی , پروژه بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی , مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی , دانلود تحقیق بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی , پروژه , پژوهش , مقاله , جزوه , تحقیق , دانلود پروژه , دانلود پژوهش , دانلود مقاله , دانلود جزوه , دانلود تحقیق


Screen-reader users, click here to turn off Google Instant.
Google
About 365,000 results (0.40 seconds)
Search Results
مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی - صفحه. اصلی
proje.test.com/product-115398-Download-article-horizon-for-futur...
Translate this page
دانلود مقاله افق های آینده خط مشی گذاری عمومی در 25 صفحه ورد قابل ویرایش. تعریف خط مشی : زندگی انسان امروز از هر سو با خط مشی های عمومی پیوند خورده است و هر لحظه از ...
مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی - همکاری در فروش فایل
netmarket.marketfile.ir/product-47571-مقاله-بررسی-افق-های-آینده-...
Translate this page
مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی در 25 صفحه ورد قابل ویرایش. تعریف خط مشی : زندگی انسان امروز از هر سو با خط مشی های عمومی پیوند خورده است و هر لحظه ...
برترین فایل مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی | پرفکت مقاله
prefect.farafiledlc.ir/topic/paper676.html
Translate this page
Dec 7, 2016 - لحظات خوشی را برای شما آرزومندیم با سلام حضور پژوهندگان گرامی.شما به صفحه اختصاصی مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی وارد شده اید.
دانلود فایل ( مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی) – تحقیق دانلود
dlkadest.ir/dlarticle9887.html
Translate this page
Dec 9, 2016 - کاربران گرامی درود بر شما.به سایت خودتان خوش آمدید نام محصول دانلودی: مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی درجه کیفی و رضایت از دانلود: ...
خرید فایل( مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی)
8or5zk.hanipaper.ir/
Translate this page
خرید فایل( مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی)
افق آینده خط مشی گذاری عمومی » دانلود تحقیق ، پروژه کارآفرینی
mihandocs.com/2444-افق-آینده-خط-مشی--گذاری-عمومی.html
Translate this page
Aug 31, 2015 - عنوان مقاله : افق آینده خط مشی گذاری عمومی. قالب بندی : doc. قیمت : 5000. تعريف خط مشي : زندگي انسان امروز از هر سو با خط مشي هاي عمومي پيوند ...
مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی | نگین پروژه
neginproj3.ir/post-6188.html
Translate this page
Nov 30, 2016 - کاربران گرامی درود بر شما.به سایت خودتان خوش آمدید اینک شما با جستجوی ((مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی)) وارد صفحه فروش فایل ...
فروش فایل مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی | نگین پروژه
neginproj3.ir/post-13730.html
Translate this page
فروش فایل مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی. دسامبر 5th, 2016 بدون دیدگاه. هموطنان گرامی سلام.وقت بخیر. مدیریت سایت آرزوی لحظاتی پر از موفقیت ...
دریافت فایل مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی - پرداخت و ...
faraztabiat.madblog.ir/post/197
Translate this page
Nov 18, 2016 - دوست عزیز سلام.به سایت ما خوش آمدید نام محصول دانلودی: مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی درجه کیفی و رضایت از دانلود:عالی دانلود مقاله ...
خرید و دانلود مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی | تینا مقاله ...
tinarticlevi.ir/?p=729
Translate this page
Dec 19, 2016 - ما بهترین محصولات را برای رضایت شما گرد آورده ایم با سلام،محصول دانلودی +{{مقاله بررسی افق های آینده خط مشی گذاری عمومی}}+آماده ارائه به جویندگان ...
    1   
2
   
3
   
4
   
5
   
6
   
7
   
8
   
9
   
10
   
Next

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4002
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 71
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 554
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 10,442
  • بازدید سال : 40,802
  • بازدید کلی : 1,082,770