دیه
دسته: فقه و حقوق اسلامیبازدید: 2 بار
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 27 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 20
پرواضح است، یك كالا همیشه و در همه مكانها، الزاما داراى ارزش یكسانى نمىباشد «مالیت» یك كالا به ضرورت و كارآیى آن در زندگى افراد بستگى دارد و آن در شرایط طبیعى به وسیله مكانیسم عرضه و تقاضاى بازار تعیین مىشود
قیمت فایل فقط 4,300 تومان
دیه
مقدمه
پرواضح است، یك كالا همیشه و در همه مكانها، الزاما داراى ارزش یكسانى نمىباشد. «مالیت» یك كالا به ضرورت و كارآیى آن در زندگى افراد بستگى دارد و آن در شرایط طبیعى به وسیله مكانیسم عرضه و تقاضاى بازار تعیین مىشود. شتر و دیگر اجناس دیه نیز تافته جدا بافته نیستند و همیشه تابع این قانون بوده و خواهند بود. براى نمونه اگر درباره شرایط زندگى پیش از بعثت و پس از آن (اوایل بعثت) تامل داشته باشیم، آشكار مىشود كه بىگمان، بدون شتر زندگى در آن منطقه فلج مىشد و بقاى افراد جامعه به خطر مىافتاد. پیشتر نیز متعرض شدیم كه در آن عصر هیچ چیز به اندازه شتر در نزد اعراب از ارزش و مالیتبرخوردار نبود، حتى از قول بعضى از لغویین نقل است كه اعراب در خیلى از موارد، مال را به طور مطلق در شتر استعمال مىكردند. علت آن نیز معلوم است.
شیر و پشم و گوشتشتر قابل استفاده بود، به راحتى قابل معامله بود، با اجاره دادن آن درآمد خوبى حاصل مىشد، «كوچ» كه كار دائمى اعراب بود، بدون شتر تقریبا غیرممكن بود و براى سفر در میان اقیانوس بزرگ شن و طوفان و آفتاب سوزان بهترین كشتى بود و فواید زیادى كه با عنایتبه شرایط زیست محیطى آنجا، آشكار مىشود. به همین دلیل است كه «ادبیات عرب گویاى حقشناسى او از این انیس و یاور پربركت و وفادار اوست. آنها كاملا از ارزش حیاتى این حیوان آگاه بودند.
عرب تنها به انسان و شتر نفر مىگوید. او را در صف حیوانات قرار نمىدهد، بلكه هم شان و هم قطار (به معنى لغوى كلمه) خود اوست، زبان عرب مملو از كلمات بسیارى است كه شترش را مىنامد، همه ادوار حیاتى او، حالات او، نژاد و خصوصیتهاى او و هرچه با او نسبتى و پیوندى دارد با كلمه یا كلماتى خاص بیان مىشود و در برابر به كشتى یك اسم بیشتر نداده است و همه اجزا و متعلقات آن را بىنام گذاشته است. كتاب «المخصص» كه به سبك لغتنامههاى قدیم كلمات را بر حسب موضوع مرتب كرده است، در موضوع شتر كلماتى كه جمع كرده است، صد و هشتاد و شش صفحه كتاب را اشغال كرده است در صورتى كه كلمات مربوط به دریانوردى تنها در هفت صفحه گنجانده شده است. .... [به هر صورت] «زنگ قافله» آهنگ حیات و ثروت و امید عرب بود و كاروان همه زندگى او.» بى جهت نیست كه خداوند متعال در قرآن كریم اعراب را به تفكر و تدبر در خلقت و منفعت شتر دعوت مىكند. «افلا ینظرون الى الابل كیف خلقت» به راستى آنها با شنیدن این آیه به این فكر فرو مىرفتند كه اگر خداوند شتر را با این ویژگیهاى عجیب نمىآفرید، زندگى آنها چگونه ممكن بود؟.... بگذریم. حالا سؤال این است كه آیا این نقش و ارزش حیاتى شتر، جاودانه است و گذشت زمان و تغییر مكان تاثیرى در آن ندارد؟
به طور قطع، در زمان فعلى جواب منفى است. حتى در صدر اسلام در همه مكانها شتر آن نقش و كارآیى ویژه را ایفا نمىكرد. پس به طورى كه ملاحظه شد اجناس دیه بنا به تغییر مكانها و با گذشت زمان، متعدد و متفاوت مىشود. امروزه، شتر به استثناى مناطق ویژهاى آن هم به صورت محدود، كارآیى ندارد و دیرى نمىپاید كه براى تماشاى گردشگران در موزهها و باغ وحشها جا مىگیرد. حجاز را ملاحظه كنید، وضعیت آن به كلى به هم ریخته و شرایط دیگرى در آن شكل گرفته است. سینه آن صحراى تفتیده و رملى با احداث جاده چنان سفتشده است كه اتومبیلها با راحتى عبور و مرور مىكنند. پالایشگاههاى مختلف نفت و گاز، كارخانهها، بیمارستانها و تاسیسات گوناگون و خانههاى مجلل، آب و برق و غیره صورت شهر را تغییر داده است و دیگر از آن كوچههاى دایمى چندان خبرى نیست، بافت قبیلهاى جاى خود را به حكومت مركزى مقتدرى داده است كه امور ادارى، سیاسى، فرهنگى، اجتماعى و نظامى كشور را در اختیار دارد. در این صورت، آیا «مالیت» صد شتر آن روز با ارزش و قیمت صد شتر امروز قابل مقایسه است؟ آیا دامنه و قلمرو خسارتهایى كه با صد شتر قابل جبران و ترمیم بود، همچنان دست نخورده باقى مانده است؟
این تغییر ارزش كالاها و به اصطلاح «تغییر مالیت» مختص شتر نیست. بلكه هر كالایى نیز از چنین خصوصیت و ضوابطى برخوردار است. بنابراین با این ملاحظات است كه مىگوییم تمسك به اجناس دیه به عنوان مبناى تعیین دیه هرگز معقول به نظر نمىرسد.
هیچ رابطه منطقى دو سویه بین اجناس دیه و مالیت مورد نظر شارع مقدس وجود ندارد. حداكثر چیزى كه مىتوان استنباط كرد این است كه آن مقدار مال مورد نظر شارع مقدس در زمان صدور احكام برابر با قیمت صد شتر یا قیمتسایر اجناس معین بود. به دیگر سخن، اجناس تابع مالیت مورد نظر شارع بود و نه الزاما برعكس. به شهادت تاریخ و تصریح بسیارى از روایات كه مورد تایید فقهاى شیعه نیز واقع شده است، در زمان خلیفه دوم گرانى بیش از حد شتر باعثشد كه آن خلیفه براى رفع اختلاف مردم در قیمتشتر مقادیر معینى از درهم و دینار را به عنوان دیه تعیین كند و به علاوه او به تعیین مقدار دیه از اجناس مختلف پرداخت تا هر گروه از مردم بتوانند آن جنسى را كه در اختیار دارند به عنوان دیه بپردازند. باز به شهادت تاریخ و تصریح فقهاى اهل سنت، از سوى یاران پیامبر هیچ گونه مخالفتى با عمل او صورت نگرفت. تا آنجا كه از فقهاى اهل سنت این عدم مخالفت اصحاب را به منزله اجماع آنان بر این موضوع تلقى كردهاند. در این باره نه تنها هیچ روایتى از ائمه شیعه(ع)، در مخالفت تصمیم خلیفه دوم وارد نشده است، بلكه امیرالمومنین على(ع)، در زمان خلافت خویش، عمل نسبتا مشابهى را انجام دادهاند در روایتى آمده است: فلا ظهر الاسلام و كثرت الورق فى الناس قسمها امیرالمومنین(ع) على الورق. این در حالى است كه تمامى روایتى كه از پیامبر(ص) درباره میزان و نوع دیه نقل شده مطلق بوده و هرگز قیدى براى موقتى بودن آنها ذكر نشده است
و این نكته قابل توجه است و در جاى خود به نكات ظریف و دقیق آن باید اشاره كرد. بههرحال مطالب مذكور همه حكایت از آن دارند كه این اجناس دیه هستند كه تابع مالیت مورد نظر شارع مىباشند و به همین دلیل نیز، اجناس دیه منطقا نمىتوانند مبنا و ملاك میزان دیه واقع شوند. در پرتو آنچه كه گذشت، این سؤال جدى دوباره ما را آزار مىدهد كه: «مبنا و ملاك تعیین دیه چیست؟»به اعتقاد ما، براى اینكه به پاسخ درخور و منطقى سؤال مزبور دست پیدا كنیم، به ناچار باید به پرسش جدى و مهم دیگر پاسخ بدهیم و آن این است كه: آن مقدار مال پرداخته شده به مجنى علیه یا اولیاى دم كه «دیه» نام گرفته است در مقابل چه چیزى است؟ به عبارت دیگر، «دیه» را به چه عنوانى به مجنى علیه یا اولیاى دم پرداخت مىكنند؟ این سؤال در واقع سؤال از ماهیتحقوقى دیه است كه اخیرا نظر برخى از اندیشمندان و فقها را به خود جلب كرده است. بدین ترتیب معلوم مىشود كسانى كه این نوع مباحث را تفنن علمى تلقى كرده و آن را نوعى زورآزمایى مىدانند و براى به رخكشیدن قدرت استدلال خود بدان دست مىیازند درواقع در توهمات شخصى خویش غرق شدهاند. با این همه آثار حقوقى متفاوت كه بر مسئولیت مدنى و كیفرى مترتب مىشود، بىتفاوتى نسبتبدان به هر بهانهاى پذیرفته نیست. شایان تاكید است همچنان كه در این مقال گفته شد بحث ماهیتحقوقى دیه را تنها از آن جهت كه مىتواند در تنقیح مبنا و ملاك تعیین میزان دیه ما را كمك كند مطمح نظر است.
تعریف دیه
دیه در اسلام عبارت از مالی است که به سبب جنایت بر بدن انسان توسط جانی به وی یا ورثه او پرداخت میشود.برای هر عضو بدن انسان حتی موی او دیه تعیین میشود.جنایت بر مرده نیز دیهای جداگانه دارد.این قاعده تنها شکل مذهبی نداشته و موضوع قانون مجازات اسلامی کشور ایران نیز میباشد.قانونگذار ایران بخش مفصلی از قانون مجازات اسلامی را به تعریف و میزان دیات مختلف اختصاص دادهاست.در ماده ۲۹۴ این قانون دیه اینگونه تعریف شدهاست:دیه مالی است که به سبب جنایت بر نفس یا عضو به مجنی علیه یا به ولی یا اولیاء دم او داده میشود.
نوع فایل: word
سایز:27.4 KB
تعداد صفحه:20
قیمت فایل فقط 4,300 تومان
برچسب ها : دیه , دیه , مالیت , شیر , پشم , گوشت شتر , اجناس دیه , فقهاى شیعه , شارع , تحقیق , جزوه , مقاله , پایان نامه , پروژه , دانلود تحقیق , دانلود جزوه , دانلود مقاله , دانلود پایان نامه
Screen-reader users, click here to turn off Google Instant.
Google
About 6,150,000 results (0.31 seconds)
Search Results
محاسبه دیه اعضای بدن – گروه وکلای یاسا
https://www.yasa.co/خدمات/محاسبه-دیه-اعضای-بدن
Translate this page
دیه مالی است که پرداخت آن به سبب قتل و یا جنایت بر نفس و یا عضو بر عهده جانی و یا قائم مقام او است و باید آن را به مجنی علیه و یا ولی او ادا کند. معمولا جبران خسارات ...
دامیه و متلاحمه در دیه چیست؟ · دیه ترقوه سمت راست بدن چقدر ...
دیه - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/دیه
Translate this page
دیه ، دیعه یا خونبها از قوانین اسلام است و بر اساس تعاریف فقهی، مال یا پولی است که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو به کسی که صدمه دیده است یا به بازماندگان او ...
ارش (دیه) - ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد
https://fa.wikipedia.org/wiki/ارش_(دیه)
Translate this page
اَرش نوعی دیه است که در قانون از قبل تعیین نشده است. برطبق ماده ۳۶۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰ هر جنایتی که بر عضو کسی وارد شود و شرعاً مقدار خاصی به عنوان ...
نرخ دیه در سال ۹۵ اعلام شد - سایت خبری تحلیلی تابناك|اخبار ایران و جهان ...
www.tabnak.ir › صفحه نخست › اجتماعي
Translate this page
Mar 6, 2016 - بنابراین، نرخ دیه در ماههای حرام، برابر ۲۵۳ میلیون و سیصد هزار تومان تعیین خواهد شد که افزایش بیش از ۳۳ میلیون تومانی به نسبت نرخ دیه در ماههای ...
محاسبه دیه - وکیل
www.websitevakil.ir/mohasebeye-diye.html
Translate this page
محاسبه دیه و ارش تصادف ، ضرب و جرح، حوادث ناشی از کار، قصورپزشکی، جدول محاسبه دیه سال 95.
جدیدترین مبلغ دیه اعضای مختلف بدن - افق تازه
ofoghetaze.com/fa/news/.../جدیدترین-مبلغ-دیه-اعضای-مختلف-بدن
Translate this page
Aug 16, 2016 - دیه یا خونبها از قوانین اسلام است و در واقع به مال یا پولی گفته میشود که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو یا صدمه به منافع اعضا (بینایی، شنوایی ...
آنا | افزایش 53 برابری نرخ دیه طی دو دهه/ کدام عضو از بدن دیه بیشتری دارد؟
www.ana.ir › اجتماعی › انتظامی و قضایی
Translate this page
Aug 16, 2016 - دیه یا خونبها از قوانین اسلام است و در واقع به مال یا پولی گفته میشود که به سبب کشتن انسان یا نقص عضو یا صدمه به منافع اعضا (بینایی، شنوایی ...
دانستنیهای دیه
babafars.ir/fa/danestanihaye-dieh.html
Translate this page
نرخ دیه سال ۹۵ به واحدهای قضائی ابلاغ شد طی بخشنامهای از سوی رئیس قوه قضائیه، قیمت دیه کامله در ماههای غیرحرام از ابتدای سال ۹۵ به واحدهای قضائی و دادسراهای سراسر ...
فرق دیه و ارش - موسسه حقوقی اعظم شفائی
www.shamslawyers.com/blog/دیه-و-ارش/
Translate this page
به عنوان مثال در قانون جبران خسارت قطع شدن یک دست نصف یک دیه کامل است ولی دیه پاره شدن یک تار عصبی در دست در قانون اعلام نشده که در خصوص جبران این نوع ...
نحوه محاسبه دیه - عظیم قدیری
www.e-ghanoon.com/?p=175
Translate this page
دیه. مقدمه: یکی از مسائل مهمی که مراجعهکنندگان به مراجع قضایی با آن مواجهاند، نحوه محاسبه دیه است. معمولاً در دادگاهها دیه برمبنای شتر یا درصدی از دیه کامل محاسبه میشود ...
Searches related to دیه
دیه 95
دیه اعضای بدن
دیه در جدول
دیه شکستگی
دیه کبودی
جدول محاسبه دیه سال 95
جدول ارش و دیه
نرخ دیه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Next
Neyshabur, Razavi Khorasan Province - From your Internet address - Use precise location
- Learn more
Help Send feedback Privacy Terms